Kun en jaksa uskoa

Onko sinua koskaan vaivannut kysymys siitä, miksei Jumala vastaa vahvemmin rukouksiimme. Joskus olen kuullut jopa sanottavan, että se johtuu siitä, että rukoilijan usko ei riitä. Miksei Jeesus paranna, anna työtä tai opiskelupaikkaa, elämänkumppania. Siksikö, että en jaksa riittävästi uskoa.

Tästä seuraa kysymys pahan ja kärsimyksen ongelmasta. Miksi maailmassa on niin paljon pahaa ja miksi meitä kohtaa kärsimys eri tavoin. Siihen ei ole yksinkertaista vastausta.

Ja toisaalta koko Jumalan luomistyö ja pelastushistoria,

Lue lisää >>

Uuden alkaessa

Asetu rauhalliseen paikkaan ja katsele hetki elämääsi. Muista, että Jumala katsoo sinua hyväksyvästi ja myötätuntoisesti.

Tarkastele taakse jäänyttä vuotta. Tule tietoiseksi Jumalan sinulle antamasta hyvästä. Huomaa asiat, joista olet elämässäsi kiitollinen. Älä valikoi, mitä ajattelet. Älä myöskään mieti, mistä sinun pitäisi olla kiitollinen, vaan hyväksy mieleesi nousevat asiat. Anna kiitollisuuden vallata sinut.

Katsele vielä kaikkia taakse jääneen vuoden tapahtumia, jotka sinulle tulevat mieleen. Mitkä asiat ovat saaneet sisimpäsi surun, pelon, ärtymyksen,

Lue lisää >>

Ikävän huoneissa

Joulun kuva on vastasyntynyt. Jumala juuri äsken ihmiseksi syntyneenä. Lapsi, viaton ja vaatimaton, syrjitty ja kaukana kotoa.

Jumala tuntee joulun. Lapsen ja aikuisen ilon läheisistä ja kaipauksen yhteyteen. Tuntee ilon lahjaksi saadusta, kun toinen ojentaa ja toinen vastaanottaa. Tuntee pelon ja yksinäisyyden. Tuntee sen, miten luokse tullut tuttu enkeli tai vieras tietäjä tuo lohdutuksen ja hiljaisen ilon.

Jumala, ihmiseksi syntynyt, tuntee myös köyhyyden häpeän ja surun siitä, kun ei ole niin kuin toisilla,

Lue lisää >>

Kokeilisitko rukousta?

Syksy tehtävineen ja kiireineen täyttää ajatukset. Huoli jaksamisesta ja riittämisestä kulkee kannoilla tilanteesta toiseen.

Mitä, jos kokeilisin rukousta. Ottaisin rukoushelminauhan käteeni, kulkisin helmeltä toiselle, lukisin isämeitääni, ajattelisin ihmisiä, jotka tulevat mieleeni, sanoisin hiljaa mielessäni ”kirkasta minussa kasvosi”. Päättäisin Herran siunaukseen. Huomaamatta hengitykseni olisi tasaantunut, ajatukset olisivat kirkkaammat. Rauhoittuisin.

Tai sinä, joka olet huolissasi sairaudesta, työstä, lapsista, lukemattomista ja lausumattomista asioista. Mitä, jos tulisit messuun. Ottaisit rukouslapun rukousjaksolla käteesi ja kirjoittaisit siihen murheesi.

Lue lisää >>

Messu tuli läheisemmäksi tehtävien myötä

Laura ja Topi Haarlaa ovat kasvaneet eri maissa ja eri hengellisissä kulttuureissa. Nyt yrittäjäpariskunta oppii toisiltaan kristillisyydestä ja iloitsee mahdollisuudesta jakaa hengellistä elämää. Sitä he tekevät muun muassa Tuomasmessussa.

Laura ja Topi Haarlaa ovat tuttu näky Tuomasmessussa. Heidät voi bongata messun eri tehtävistä tai istumassa penkissä nauttimassa messusta, joka merkitsee molemmille paljon. Miten he ovat löytäneet tiensä juuri Tuomasmessuun?

Laura kertoo tulleensa ensimmäistä kertaa Tuomasmessuun kymmenisen vuotta sitten,

Lue lisää >>

Kaunistelematta parempi

Mitä näytämme itsestämme muille, on vain jäävuoren huippu. Parantelemme itseämme filttereillä kuvissa, joita julkaisemme sosiaalisessa mediassa, kerromme siellä vain kivat jutut ja hauskat kohtaamiset. Pidämme yllä jatkuvaa omaa vaalikampanjaa, vaikkemme tiettävästi ole hakeutumassa mihinkään tehtävään.

Ystävä, jota en nähnyt vuosiin kertoi, ettei ole ottanut minuun yhteyttä yksinäisyydestään huolimatta. Syyksi paljastui, että hänen seuraamansa someprofiilini näyttävät minun olevan aina kiireinen ja ystävien ympäröimä.

Vastaukseksi yritin selittää, että kaikista niistä (monista) päivistä kun seinät kaatuvat päälle ja tunnen itseni loputtoman yksinäiseksi ja toivottomaksi,

Lue lisää >>