Juha Auvinen 4.5.2014


Saarna Tuomasmessussa 4.5.2014, Helsingin Agricolan kirkko

Juha Auvinen,medialähetysjohtaja, pastori, Medialähetys Sanansaattajat

Toinen sunnuntai pääsiäisestä

Hyvä Paimen

Joh. 21: 15–19

 

”Aito rakkaus yllättää sut vielä kerran/

vähintääki kerran ja valo sydämet/

Aito rakkaus yllättää sut vielä kerran/

vähintäänki kerran jos kiellä sitä et/

mä lupaan sulle sen.”

 

Näin laulaa Juha Tapio laulunsa Aito rakkaus kertosäkeessä. 

Tämän päivän evankeliumitekstissä puhutaan aidosta rakkaudesta ja rakastamisen aitoudesta. Lauluntekijän ja minun kaima Johannes kertoo ylösnousseen Jeesuksen ja Pietarin aamuisesta kohtaamisesta hiilivalkealla Tiberiaanjärven rannalla. Jeesus on ennen tuota keskustelua tarjonnut Pietarille ja kuudelle muulle yön kalareissusta uupuneelle opetuslapselleen aamiaisen.

Kun hiilloksella paistetut kalat ja leipä on syöty, Jeesus ottaa hienotunteisesti Pietarin erilleen muusta joukosta ja puhuttelee tätä siviilinimellä ”Simon, Johanneksen poika”. Nimi on sama, jolla hän aikanaan kutsui miehen seuraansa. Nyt on ikään kuin palattava kaiken alkuun nimeä ja uskollisuuden testaamista myöten. Pietarin on vastattava kolmeen kysymykseen.

Kysymyksistä ensimmäinen on vertaileva: ”Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?” Kysymys osuu suoraan Pietarin yläsalissa antamaan rehvakkaan rohkeaan lupaukseen. Sen mukaan hän rakastaa Jeesusta enemmän kuin toiset, ja on jopa valmis kuolemaan hänen vuokseen (Joh. 13:37). Pietari vastaa: ”Rakastan, Herra”.

Toisessa kysymyksessään Jeesus on ytimekkäämpi: ”Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?” Ja Pietari vastaa laveammin: ”Rakastan, Herra, sinä tiedät, että olet minulle rakas.”

Suomenkielen verbi ”rakastaa” ei paljasta kahden ensimmäisen kysymyksen ja vastauksen luonnetta. Kysymyksissään Jeesus käyttää verbiä agapao, joka tarkoittaa jumalallista, täydellistä, pyyteetöntä, itsensä uhraavaa rakkautta. Sellaista puhdasta rakkautta, jota Jumala osoitti ihmisille lähettämällä Poikansa kuolemaan syntisten ihmisten puolesta. Pietari puolestaan vastaa verbillä fileo, joka tarkoittaa sisarusten tai ystävien välistä rakkautta, toisesta pitämistä, vähän niin kuin ”joo, kyllä mä pidän susta”.

Jos ensimmäinen kysymys oli isku Pietarin vyön alle, kolmas kysymys vie jalat hänen altaan. Jeesus kysyy Pietarin omia sanoja käyttäen: ”Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas”, toisin sanoen: ”Simon, pidätkö minusta?” Silloin Pietari tulee surulliseksi. Välähdyksenomaisesti hänen ajatuksensa palaavat epäuskon ja pettymyksen hetkiin, Jeesuksen kieltämiseen kolmesti ylipapin hiilivalkealla. Siellä kukko kiekui ja sai hänet näkemään kurjan hurskautensa. Nyt hän näkee hurskaan kurjuutensa. Hän ymmärtää, että Jeesus näkee hänen lävitseen ja tietää ja tuntee hänet läpikotaisin.

Niin, aito rakkaus yllättää...

Jeesuksen kaksi ensimmäistä agapee-rakkauteen liittyvää kysymystä paljastavat ihmisen vajavaisuuden. Vaikka kuinka tahtoisimme rakastaa Jeesusta – ja toisia ihmisiäkin – pyyteettömällä, täydellisellä rakkaudella, me olemme heikkoja. Annamme helposti lupauksia, joita emme pysty lunastamaan. Sitä tarkoittivat Pietarinkin kaksi ensimmäistä vastausta. Hän tahtoisi rakastaa Herraansa pyyteettömällä, omaansa etsimättömällä rakkaudella, mutta hänessä ei vain ole sellaista.

Joskus aito rakkaus ei vain yllätä vaan pysäyttää.

Niin käy Pietarille kolmannen kysymyksen kohdalla. Jeesus ei enää pyydäkään Pietarilta täydellistä rakkautta, vaan ystävyysrakkautta. Tämä kysymys muuttaa kaiken. Pietari ymmärtää hyvin, ettei hänessä ole jumalallista rakkautta, mutta silti hän tahtoo sydämestään rakastaa Jeesusta sillä vajavaisella rakkaudella, mitä hänessä on. Siihen Jeesus myös tyytyy.     

Tästä tulee käännekohta Pietarin elämässä. Hän ymmärtää, että hänen puutteellisesta rakkaudestaan huolimatta Jeesus ottaa vastaan sen rakkauden, mitä ihmisellä on. Pietari oli langennut, mutta hän saa anteeksi ja armosta hänen kutsumuksensa uudistetaan, ja vahvistetaan. Hän saa tehtävän lähteä palvelemaan Kristusta ja hänen kirkkoaan niillä lahjoilla joita hänellä on.

Samalla Pietarin kalastajan hattu vaihtuu paimenen viittaan, kalastusvälineet paimensauvaan. Kysymyksiä ja vastauksia seuraa Jeesuksen kolminkertainen kutsu: ”Ruoki minun karitsoitani”, ”Kaitse minun lampaitani” ja ”Ruoki minun lampaitani.” On siis ruokittava Jumalan sanalla niin pieniä kuin suuria, annettava kullekin määräosansa ajallaan. On johdettava laumaa ja annettava sille turvaa. On puolustettava sitä niin sisältä kuin ulkoa tulevia uhkia ja petoja vastaan. Tällainen on hyvä paimen, jonka esikuvana on itse Kristus, joka kehottaa menemään kaikkeen maailmaan ja julistaman ilosanomaa kaikille luoduille.

Tämä on sitä, mitä medialähetystyössä teemme. Radion, satelliittitelevision, internetin ja mobiililaitteiden kautta Jumalan sana ruokkii niitä, jotka eivät vielä tai eivät enää tunne ylösnoussutta Jeesusta Kristusta. Medialähetys Sanansaattajien eli Sansan työn kautta sanoma Jumalan rakkaudesta välittyy yli 40 kielellä lähes kahden miljardin ihmisen ulottuville Aasiassa, Afrikassa ja Euroopassa. Kristilliset ohjelmat ja mediasisällöt myös tukevat ja rohkaisevat vähemmistönä eläviä kristittyjä, tekevät heidät näkyviksi ja puolustavat heidän ihmisarvoaan.

Osana kirkon lähetystehtävää medialähetystyö raivaa esteitä siltä, mistä Herra Jumala puhuu tämän päivän Vanhan testamentin tekstissä Jeremian mukaan: ”…minä itse kokoan laumani rippeet kaikista maista, joihin olen lampaani karkottanut. Minä tuon lampaani takaisin laitumelleen… Minä annan niille paimenia, jotka huolehtivat niistä. Enää ne eivät pelkää eivätkä säiky eikä yksikään niistä joudu hukkaan.” (Jer. 23:3–4)

Monelle joko uskonnollisesti, kulttuurisesti, poliittisesti tai maantieteellisesti vaikeissa oloissa elävälle katsojalle ja kuuntelijalle kristilliset ohjelmat ovat ainoa seurakuntayhteys ja ainoa todistus Jeesuksen kaikkivoittavasta rakkaudesta.

Tiberiaanjärven rannalla keskustelu päättyy Jeesuksen kehotukseen ”Seuraa minua”. Saman kehotuksen Pietari oli saanut kuulla jo liittyessään opetuslapsijoukkoon. Nuorempana Pietari oli mennyt ja tehnyt oman päänsä mukaan. Nyt hänet vyöttää toinen ja vie sellaiseenkin, mitä Pietari ei tahdo. Hän saa kutsun kirkastaa Kristusta pitkällä elämällään ja lopulta myös kuolemallaan. Toteen käy se, että Pietari antaa henkensä Jeesuksen vuoksi ja Jeesuksen tavoin ristillä. Omasta pyynnöstään kuitenkin pää alaspäin, sillä hän piti itseään arvottomana kuolemaan kuin rakas Mestarinsa.

Tänään Jeesus kysyy sinulta ja minulta: ”Rakastatko sinä minua?” Olemmeko valmiit seuraamaan häntä, minne hän viekin. Hän ei odota suurenmoista rakkautta, vaan aitoa rakkautta ja tahtoa rakastaa. Hän ei odota yliluonnollisia tietoja, taitoja ja tekoja, vaan sitä, että annamme hänen käyttöönsä sen mitä meillä on.

Saamme levätä siinä, että Jumala on armossaan jo tehnyt kaiken ihmisen puolesta. Kaiken perustana on rakkaus. ”Siinä on rakkaus – ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi… Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä” (1. Joh. 4:10,19)

Aito rakkaus yllättää…

Uskontunnustus 

Minä uskon Jumalaan,
Isään, kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi Neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,
pyhän, yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen

ja iankaikkisen elämän.  

 

 

TUE MESSUA!
Joka sunnuntainen Tuomasmessu on vapaaehtoistyön ihme.
Tuomasmessu ja sen taustayhteisö Tuomasyhteisö ry toimii pääasiassa lahjoitusvaroin.
Kannata messua, se kannattelee monia uskossa ja toivossa!
Lue lisää!
Tuomas sanoi hänelle: "Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?" Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä."